Sprawdziłeś motocykl przed sezonem?

Cześć,

Długo wyczekiwana wiosna w końcu dotarła i do nas! W związku z tym jeśli jeszcze tego nie zrobiliście, zapewne niedługo wyruszycie w swoją pierwszą przejażdżkę. W tym miejscu, chciałbym poruszyć kilka istotnych kwestii, o których nie każdy pamięta, a które warto mieć na uwadze aby szczęśliwie rozpocząć sezon.

Po pierwsze: przygotowanie motocykla. Pamiętajmy, że nasza maszyna stała przez kilka miesięcy. Nawet jeśli przepalaliście silnik w ciągu zimy, to zazwyczaj odbywało się to na postoju a co za tym idzie, Wasze motocykle w większości przypadków przez całą zimę nie ruszyły się z miejsca. To powoduje konieczność sprawdzenia kilku aspektów aby mieć pewność, że wyruszamy na motocyklu w pełni przygotowanym do sezonu.

Dlatego w pierwszej kolejności powinniśmy sprawdzić stan naszych opon, to w końcu jedyny punkt styczny z asfaltem. Przede wszystkim bieżnik, upewniamy się czy ma on odpowiednią głębokość. Polskie prawo określa minimalną wartość na poziomie 1,6 milimetra. Jednak jest to absolutne minimum dlatego ze względów bezpieczeństwa, o wymianie warto pomyśleć wcześniej. Stan zużycia możemy też kontrolować obserwując znaczniki TWI umieszczone w każdej oponie, są to niewielkie garby umiejscowione w rowkach odprowadzających wodę. Istotny jest również wiek opony, który możemy sprawdzić po oznaczeniu DOT, które znajdziemy z boku każdej z z nich. Datę produkcji określają cztery lub trzy ostatnie cyfry. Co istotne, jeśli cyfry są trzy oznacza to, że opona została wyprodukowana przed rokiem 2000. W przypadku czterech cyfr, dwie pierwsze oznaczają tydzień a dwie ostatnie rok produkcji, czyli w przypadku oznaczenia 1610 mamy do czynienia z opona wyprodukowaną w 16 tygodniu 2010 roku. Na tym etapie należy tez wspomnieć, że opony przechodzą proces starzenia się. O ile producenci opon klasy premium zalecają ich wycofanie po 10 latach od daty produkcji, o tyle w oponach niższej klasy należy zwracać uwagę na wiek z nieco większa dokładnością. Proces starzenia przyspiesza niewłaściwa eksploatacja opon, czyli nadmierne ich obciążanie czy zbyt rzadkie sprawdzanie ciśnienia. I tu przechodzimy do kolejnej kwestii. Jeśli ciśnienie jest odpowiednie, mamy pewność, że opony są szczelne. Jeśli jednak poziom jest poniżej normy, konieczne jest uzupełnienie. Jeśli powietrza brakuje znacząco i widoczny jest tzw „kapeć” należy przede wszystkim zweryfikować dlaczego doszło do tak znacznego ubytku, czyli po prostu czy opona jest szczelna. Dodatkowo, warto również sprawdzić jej stan, ponieważ długotrwałe odkształcenie może źle wpłynąć na jej strukturę. Aby zakończyć temat ogumienia muszę wspomnieć, że niezależnie od tego czy mamy opony kilkuletnie czy świeżo zakupione, pamiętajmy że asfalt po zimie potrzebuje nieco więcej czasu, żeby się nagrzać, to samo dzieje się z naszymi oponami, dlatego pozwólmy im osiągnąć odpowiednią temperaturę zanim w pełni zaczniemy składać się w zakręty.

Kolejnym istotnym zagadnieniem jest odpowiedni poziom i stan oleju. Kontrolujemy czy pod silnikiem nie ma żadnych wycieków, czy poziom na bagnecie jest w granicach normy. Sprawdzamy barwę oleju. Nowy ma kolor jasny, miodowy a na skutek zużycia zaczyna ciemnieć. Jednak bardziej istotny jest przebieg, który powinien być wyznacznikiem do wymiany. Nawet zużyty olej może być nadal jasny i przejrzysty dlatego o ile nie eksploatujemy motocykla w wyjątkowo trudnych warunkach, powinniśmy trzymać się zaleceń producenta.

Następnie powinniśmy sprawdzić stan zawieszenia, czy napięcie sprężyn z tyłu jest identyczne po obu stronach i dopasowane do naszej masy, oraz czy zawieszenie przednie pracuje płynnie, i nie dobija zbyt łatwo. Dodatkowo upewnijmy się czy na lagach nie zostaje olej, co mogłoby świadczyć o nieszczelności układu zawieszenia.

Kolejna rzecz, dość banalna: poziom paliwa. Niezależnie od tego gdzie przechowywaliśmy motocykl, jeśli przed zimą nie zalaliśmy zbiornika pod korek, powinniśmy przed odpaleniem uzupełnić poziom. W skład benzyny wchodzi również woda, przy długotrwałym postoju może się ona oddzielić od paliwa i zacznie parować oraz skraplać się na ściankach zbiornika. Po pierwsze, może to po czasie prowadzić do korozji, po drugie takie przeleżane paliwo nie wpływa dobrze na silnik.

Ostatni element, jeden z najistotniejszych to zestaw napędowy. Upewnijmy się, że zarówno tylna jak i przednia zębatka nie jest zużyta a łańcuch jest odpowiednio naprężony. Warto również sprawdzić czy jest jeszcze jakiś zapas jeśli chodzi o regulację naciągu na tylnej osi. Na tym etapie warto również dokładnie go wyczyścić przed smarowaniem ponieważ wszystkie nieczystości, które na nim osiadają doprowadzają do szybszego zużycia. Jeśli nasz motocykl napędzany jest za pośrednictwem wału kardana, powinniśmy sprawdzić stan oleju. W przypadku napędu paskiem, sprawdzamy profilaktycznie naprężenie i przede wszystkim jego stan, czy posiada wszystkie zęby i czy nie ma na nim widocznych pęknięć lub uszkodzeń. Następnie sprawdzamy poziom płynu hamulcowego, płynu chłodniczego i gotowe.

Kolejny etap to odzież. Niezależnie od tego czy jeździmy w skórze czy w tekstylu, odzież warto przed sezonem wyczyścić i zakonserwować. Po pierwsze odświeżymy garderobę, po drugie zwiększy to jej żywotność a nam zwiększy komfort w przypadku ewentualnego deszczu.

Odzież tekstylną w większości wystarczy wyprać w pralce przy użyciu odpowiedniego preparatu do prania, stosując się do zaleceń producenta, impregnujemy ją już po wyschnięciu. Odzież skórzaną można wyczyścić odpowiednimi preparatami przy użyciu wilgotnej szmatki lub gąbki, i następne impregnujemy ją aby zachowała swoją elastyczność i wodoodporność.

Mimo ciepłej pogody i niezwykle sprzyjających warunków, należy mieć na uwadze, że pogoda nie jest jeszcze do końca pewna. Niejednokrotnie zdarzało się, że że śnieg padał również w maju. Dlatego poza odpowiednim przygotowaniem odzieży do sezonu, planując dalszą wyprawę musimy odpowiednio się zabezpieczyć na ewentualność nagłego załamania pogody. Na rynku dostępnych jest wiele rodzajów odzieży termoaktywnej, powinna ona być nieodłącznym elementem naszego ubioru w tym okresie. Wielu z Was posiada kurtki i spodnie wyposażone w podpinki ocieplające, warto mieć je pod ręką ponieważ kiedy wystąpi zachmurzenie, odczuwalna temperatura może spaść o kilka stopni, nie wspominając o konieczności powrotu po zachodzie słońca. Do kompletu polecam odzież przeciwdeszczową, jedno lub dwuczęściową w zależności od preferencji.

Na koniec chcę zauważyć, że niezależnie od tego czym się poruszamy, każdemu z nas zależy aby wrócić bezpiecznie do domu, zachowajmy więc na drodze kulturę, pamiętając że są na niej również inni: zarówno mniejsi jak i więksi, a gwarantuję, że ten sezon będzie składał się wyłącznie z pozytywnych wspomnień.

Do zobaczenia na trasie :)

Czat z naszym doradcąPorozmawiaj z nami!

Niestety w tej chwili nie ma nas w pracy.

Zostaw nam swój numer telefonu, a my oddzwonimy do Ciebie.
Jeżeli wolisz napisać, pisz śmiało na skrzynkę mailową,
a odpowiedź dostaniesz jak tylko wrócimy do pracy

 

Uwaga! Pozostawiając nam swój numer telefonu możesz mieć pewność, że nie wykorzystamy go w celach marketingowych. Podane dane zostaną wykorzystane jednorazowo w celu realizacji rozmowy.

 

NAJLEPIEJ KONTAKTOWAĆ SIĘ Z NAMI:

DZIAŁ ZAMÓWIEŃ

poniedziałek - piątek: 9-17

SALONY STACJONARNE:

-poniedziałek - piątek: 10-19
-sobota: 10-16
-sobota: 10-18
-niedziela handlowa: 10-14

Zamów telefon