Kufry, Torby, Sakwy

Nie da się ukryć, że poza kilkoma wyjątkami, motocykle nie są seryjnie przygotowane do transportu bagażu. Mały schowek pod siedzeniem mieszczący podstawowe narzędzia lub zapasową parę rękawic to najczęściej maks możliwości. Istnieją jednak różne rozwiązania ułatwiające transport bagażu na motocykl, które postaram się dziś przybliżyć. Poznacie rozwiązania zarówno do jazdy po mieście jak i na daleką wyprawę po świecie.

Turystyka motocyklowa z sakwami, torbami na bak

Pierwszym, i słusznym skojarzeniem z bagażem motocyklowym są sakwy. Jest to rodzaj Skórzanych lub tekstylnych toreb, które montuje się z tyłu motocykla, po bokach. Jest to popularne rozwiązanie z uwagi na szybkość montażu, który najczęściej nie wymaga żadnych specjalistycznych stelaży i elementów mocujących. Musimy się tylko upewnić, czy nasze sakwy nie będą ocierały o koło, amortyzatory lub wydech. To rozwiązanie jest też uniwersale z powodu różnych materiałów używanych do ich produkcji. Sakwy tekstylne pasują na motocykle typu naked, turystyczne lub sportowe. Do motocykli klasycznych typu chopper/cruiser/bobber/cafe racer, możemy dopasować stylowe sakwy wykonane z naturalnej lub syntetycznej skóry. Są modele czarne lub brązowe, idealnie komponujące się z unikalnym stylem motocykla.

Jeśli częściej jeździmy po mieście i nie zabieramy ze sobą tak dużej ilości bagażu, ciekawym rozwiązaniem są torby na bak, tzw. TankBagi. Plusem tego rozwiązania jest poręczność, centralne ułożenie, dzięki czemu nie poszerzamy motocykla (bez problemu możemy manewrować między samochodami w korku) i często szybki i prosty montaż. Tankbagi można założyć na trzy sposoby: montujemy je za pomocą systemu pasków, na metalowych zbiornikach możemy zamontować je za pomocą magnesów, lub niektórzy producenci stosują system szybkiego montażu, dopasowany do konkretnego motocykla. Takie rozwiązania sprawiają, że tankbag można zdjąć lub założyć w kilka sekund, i np. zabrać ze sobą jak plecak (wybrane modele posiadają wbudowane szelki). Dodatkowym atutem jest mnogość pojemności, znaleźć można tankbagi mieszczące klucze, telefon i kilka drobiazgów, oraz takie, do których spakujemy się na weekendową podróż.

Rollbag – miękka torba o dużej pojemności

Wiadomo, że każdy motocyklista inaczej podchodzi do jazdy. Są też kierowcy, którzy większość kilometrów nakręcają „wokół komina” ale sporadycznie lubią się wybrać gdzieś dalej. Jakie rozwiązanie będzie odpowiednie dla nich? Rollbag. Jest to miękka torba, która po złożeniu nie zajmuje dużo miejsca, ale po rozłożeniu daje możliwość zapakowania od kilkunastu do kilkudziesięciu litrów bagażu. Słowo „Roll” w nazwie oznacza system zamykania, ponieważ tego typu torby najczęściej rolujemy, pozbywając się w ten sposób pustej przestrzeni. Dzięki temu rozwiązaniu, torba jest zawsze wypełniona po brzegi. Rollbagi montujemy na tylnym siedzeniu lub bagażniku. Montaż odbywa się za pomocą pasków, gum, lub innych elementów, które mamy pod ręką. Proste, sprawdzone i niezwykle funkcjonalne rozwiązanie. Wystarczy jeszcze tylko wspomnieć, że większość rollbagów jest wodoodporna, więc jest to totalny must have.


Kufry motocyklowe z tworzywa lub wyprawowe - mocowane i pojemność

Jednym z najbardziej popularnych sposobów transportu bagażu są kufry motocyklowe. Rozróżniamy dwa rodzaje: centralne i boczne. Centralne montowane są na specjalnym stelażu tuż za siedzeniem pasażera, dzięki temu można komfortowo podróżować w dwójkę. Kufry boczne montowane są również na stelażach, co pozwala na sztywny montaż i pominięcie wszystkich elementów, takich jak podnóżki, wydechy czy amortyzatory. Większość kufrów wykorzystuje system szybkiego montażu (np. Givi Monokey i Monolock), który pozwala na szybki i prosty montaż i demontaż kufrów bez użycia narzędzi. Po ich zdjęciu pozostają same stelaże, które nie zaburzają linii motocykla. Kufry można spotkać w dwóch wariantach: wykonane z tworzywa lub aluminiowe. Te drugie są przystosowane do dalekich, wymagających wypraw. Zabezpieczają bagaż nawet w trakcie upadku. Kufry z tworzywa są najbardziej popularne i stosuje się je w wielu motocyklach, zarówno szosowych jak i turystycznych.

Sposoby na poręczne przyczepianie bagażu do motocykla: pasy transportowe i pająki

Wspomniane wcześniej torby typu Rollbag można zamontować na różne sposoby. Takie rozwiązania stosuje się też w przypadku innych, uniwersalnych toreb nie posiadających dedykowanego systemu montażu. W tym celu można wykorzystać tzw. siatki bagażowe wykonane z bardzo elastycznych materiałów. Siatki posiadają szereg haczyków, dzięki czemu z ich pomocą zamontujemy praktycznie każdą torbę na większości motocykli. Jest jeszcze możliwość montażu za pomocą pasów transportowych, które są dobrym rozwiązaniem jeśli chcemy zamontować np. dodatkowe torby na okrywach kufrów, bądź dedykowanych bagażników.

Akcesoria wyprawowe do zamocowania: mapniki, ładowanie telefonu

Uzupełnieniem każdego bagażu są mapniki. Niektóre występują jako samodzielne elementy, inne są częścią tankbagów. Mapnik jest to miejsce, w którym możemy transportować mapę, i obserwować ją nawet bez zatrzymywania się. Jest to rozwiązanie dla osób podróżujących po dzikich terenach, które często nie są uwzględnione w nawigacjach. Jeśli jednak zależy nam na cyfrowym rozwiązaniu, możemy wykorzystać w tym celu nasz własny telefon. Aby go zamontować na motocyklu, możemy użyć systemów montażu, takich jak np. Ram-Mount X-Grip, który pozwala na instalację uchwytu w śrubie główki ramy, pod lusterkiem, na zbiorniczku płynu hamulcowego itp. Istnieje wiele kombinacji, które pozwalają zamontować telefon czy nawigację na każdym motocyklu. Niektóre uchwyty posiadają też system ładowania telefonu w trakcie jazdy

Sprawdź rodzaje i ceny kufrów motocyklowych i wybierz najlepszy: kufry centralne, boczne i stelaże

W ofercie 4ride.pl znajdziecie kompletne zestawy kufrów ze stelażami, praktyczne i funkcjonalne zestawy sakw z uniwersalnym systemem montażu oraz szeroki wybór tankbagów, rollbagów i innych toreb, a także akcesoriów do ich zamocowania.