Konserwacja łańcucha motocyklowego

Łańcuch to najbardziej popularny sposób przeniesienia napędu w motocyklach. Aby wyjaśnić dlaczego tak jest, najpierw wyjaśnię, o co chodzi z określeniem "przeniesienie napędu". Silnik odpowiada za wprawienie tylnego koła motocykla w ruch. Pomiędzy silnikiem a kołem musi znaleźć się jeszcze coś, co przeniesie ruch wału korbowego na to koło. Najczęściej jest to właśnie łańcuch, ale spotkać możemy też wały napędowe oraz paski.

Zestaw napędowy na łańcuchu składa się z dwóch zębatek: mniejsza jest zamontowana w bloku silnika, druga, większa bezpośrednio przy tylnym kole. Na zębatki nawinięty jest stalowy łańcuch, który przenosi napęd. Z uwagi na fakt, że i łańcuch i zębatki wykonane są z metalu, w trakcie ich pracy powstaje tarcie, które powoduje ich zużycie. Aby maksymalnie zwiększyć żywotność układu napędowego, konieczne jest jego smarowanie oraz regularne czyszczenie.

Po co czyścić łańcuch przed smarowaniem?

Smary do łańcuchów zwykle są dość lepkie, dzięki czemu dłużej otrzymują się na jego powierzchni. Ma to jednak swoje minusy, do lepkiej powierzchni łatwiej przylega brud. Jeśli będziemy pomijać proces czyszczenia, kolejne warstwy smaru będą nakładane na zanieczyszczenia, które zwiększają tarcie, przyczyniając się do szybszego zużycia zębatek i łańcucha.

Dlaczego warto używać odpowiednich środków?

Łańcuch składa się z setek ogniw, które są ze sobą połączone za pomocą nitów. Dodatkowo, pomiędzy nimi umieszcza się uszczelnienia w postaci o-ringów, x-ringów lub z-ringów. Dzięki temu smar dłużej utrzymuje się wewnątrz ogniw, co ogranicza jego zużycie.
Często można spotkać się z teorią, że najlepszym sposobem czyszczenia łańcucha jest nafta. Niestety, ma ona bardzo negatywny wpływ na gumę, z której wykonane są uszczelnienia, dlatego długotrwałe stosowanie nafty może zniszczyć łańcuch. Zdecydowanie lepsze są preparaty przeznaczone do czyszczenia łańcucha. Rozpuszczają tłuszcze i smary wraz z wszelkimi zabrudzeniami i nie niszczą o-ringów i innych uszczelnień. Dodatkowo mają często gęstą konsystencję, dzięki czemu, po spryskaniu pozostają na łańcuchu, co pozwala im lepiej wniknąć we wszelkie zakamarki. Ciekawą propozycją są środki Muc-Off oraz S100 Wygodnym gadżetem są szczotki do łańcucha. Czyszczą jednocześnie z trzech stron, przez co cały proces przebiega zdecydowanie szybciej.

 

Pora na smarowanie

Jeśli już wyczyściliśmy łańcuch, pora na jego smarowanie. Powinniśmy wybrać smar odpowiedni do naszego stylu jazdy. Spraye do jazdy w terenie są mniej lepkie, przez co nie zbierają tyle brudu, jednak krócej pozostają na łańcuchu. Smary do jazdy szosowej mają większą lepkość, nie ma więc konieczności tak częstego smarowania. Wiele smarów ma biały kolor, pozwala to na bieżąco kontrolować czy nadszedł już czas, aby ponownie zadbać o swój napęd. Warto zwrócić uwagę na smar S100 Ketten Spray oraz Muc-Off 

Zaleca się, aby łańcuch motocyklowy smarowany był tuż po jeździe. Jest on wówczas rozgrzany, dzięki czemu, wszystkie substancje wodne zawarte w smarze mogą odparować. W ten sposób smar pozostanie na łańcuchu jeszcze dłużej.