Kamizelki z poduszką powietrzną

Kombinezony skórzane, protektory, ochraniacze, slidery, zaawansowane materiały tekstylne... Czy można stworzyć coś więcej w dziedzinie bezpieczeństwa na motocyklu? Niektórzy stwierdzili, że da się, i tym sposobem powstały poduszki powietrzne dla motocyklistów. Ochraniają one górną część ciała, a dokładniej korpus, i najczęściej spotyka się je w dwóch wersjach:

-zintegrowane z odzieżą (np. w sportowych kombinezonach skórzanych)

-jako osobny element w formie kamizelki

Wybór odpowiedniej zależy od preferencji. Podstawową różnicą jest to, że kiedy poduszka jest zintegrowana, jest ona wszyta wewnątrz. Dlatego w momencie upadku, kontakt z nawierzchnią ma nasza odzież. W przypadku kiedy posiadamy kamizelkę zewnętrzną, to ona jest elementem, który w pierwszej kolejności nas ochrania. Oba warianty mają swoje plusy i minusy. Przede wszystkim, kamizelki zewnętrzne są bardziej uniwersalne, ponieważ możemy je stosować do każdego typu odzieży, zakładamy ją po prostu na kurtkę. Dzięki temu są one też nieco bardziej rozbudowane, więc chronią większą powierzchnię. Ponad to, większość z nich posiada kołnierz, który po napompowaniu ogranicza ruch szyi, co minimalizuje ryzyko uszkodzenia kręgosłupa. Poduszki wewnętrzne stanowią integralną cześć odzieży. Dzięki temu nie musimy jej każdorazowo ściągać lub zakładać, jednak posiadając np. dwa komplety odzieży, nie będzie możliwości zastosowania w nich obu. Istnieje też rozwiązanie marki Held, czyli kamizelka w systemie Clip-In. Montuje się ją na specjalnych zaczepach wewnątrz kurtki, dzięki czemu taką kamizelkę możemy zastsosować w każdej kurtce Held, wyposażonej w ten system.

Zintegrowane kamizelki sprawdzają się świetnie w kombinezonach skórzanych, ponieważ w żaden sposób nie wpływa na aerodynamikę i dopasowanie. Wiele osób zastanawia się zapewne, co dzieje się w sytuacji, kiedy taka poduszka napompuje się w ciasno dopasowanym kombinezonie. Otóż w kombinezonach, w których zastosowano to rozwiązanie, wstawki elastyczne zostały umieszczone w takich miejscach, aby po napompowaniu kombinezon nieco się rozszerzył. Nie powoduje to więc żadnych uszkodzeń. Jeśli chodzi o zasadę działania takich kamizelek, tu również występują różnice. Popularnym rozwiązaniem są linki (stosuje je Held i Spidi), które mechanicznie aktywują kamizelkę. Taka linka z jednej strony jest wpięta w kamizelkę, a z drugiej strony montujemy ją do motocykla. Dzięki temu, w trakcie upadku, linka zostaje wyrwana z kamizelki, przebijając tym samym zbiornik z gazem, który wypełnia kamizelkę w ciągu 0,1 sekundy. Drugie rozwiązanie stosowane obecnie w kamizelkach marki Dainese i Held to system czujników. To rozwiązanie wymaga zasilania akumulatorami, jednak reaguje natychmiastowo na uderzenie, nagłe wytracenie prędkości czy zbyt gwałtowny przechył. System Dainese zbiera dodatkowo informacje dotyczące czasu przejazdu, przyspieszeń i przeciążeń. A co się dzieje kiedy już dojdzie do upadku? Praktycznie każda kamizelka została wyposażona w system, dzięki któremu po kilku sekundach zaczyna z niej uchodzić powietrze. W pierwszej chwili można pomyśleć, że jest to rozwiązanie irracjonalne. Jednak ma ono swoje podstawy. Powietrze zaczyna uchodzić zwykle po ok 5 sekundach, czyli w momencie kiedy ewentualne tarcie po asfalcie powinno się już zakończyć. A kiedy się zatrzymamy, napompowana kamizelka może uniemożliwić nam ułożenie w odpowiedniej pozycji. To sprawdza się również w sytuacji, kiedy konieczne jest udzielenie pomocy, kamizelkę bez powietrza zwyczajnie łatwiej zdjąć. Dlatego zastosowanie tego systemu jest tak istotne. Kiedy będziemy chcieli użyć kamizelki ponownie, większość producentów zaleca, aby przekazać ją do dystrybutora marki, w celu sprawdzenia jej szczelności. Następnie wymienia się nabój z gazem i kamizelka nadaje się do ponownego użycia. Jak więc widzicie, poduszki powietrzne, choć jeszcze niedawno kojarzyły się z dodatkowym gadżetem, obecnie są coraz bardziej popularne. Wielu motocyklistów coraz bardziej docenia korzyści płynące z ich używania, i mimo stosunkowo wysokiej ceny, ich popularność stale rośnie. Jest to kolejny element ubioru motocyklowego, który został stworzony do jazdy na torze i znalazł swoje zastosowanie w jeździe szosowej. W końcu bezpieczeństwo przede wszystkim!