Co wybrać, Crashpady czy gmole?

Jazda na motocyklu wymaga od kierowcy utrzymania odpowiedniego balansu. O ile przy wyższych prędkościach motocykl prowadzi się bardziej stabilnie, o tyle przy niższych jest on bardziej poddatny na wszelkie ruchy, łatwiej więc stracić balans. Do tego dochodzą sytuacje awaryjne, które mogą skutkować niekontrolowanym upadkiem. Efektem takiego zdarzenia mogą być mniejsze lub większe uszkodzenia. Wiele elementów motocykla jest odsłoniętych, dlatego zbiornik, kierownica i osprzęt, blok silnika, wydechy i wiele innych części są narazone bardziej niż pozostałe.

Aby możliwie jak najlepiej zabezpieczyć motocykl stosuje się różne rozwiązania, które mają go odpowiednio ochronić. Jednym z zabezpieczeń są crashpady. Zbudowane są zwykle z kilku płaskowników lub tulejek oraz tzw. „grzybków” które w razie zdarzenia mają kontakt z asfaltem. Zasada ich działania jest bardzo prosta. Mają one odstawac na boki w taki sposób, aby przy upadku motocykl się na nich oparł. Odpowiednia szerokość sprawia, że wystaj one poza inne elementy motocykla, które są w ten sposób chronione.

Końcówki, czyli te grzybki, wykonane są z tworzywa, które ulega powolnemu ścieraniu w kontakcie z asfaltem. Czasem zdarza się, że po upadku wystarczy wymienić końcówki i mozna nadal cieszyć się jazdą.
Są też modele wyposazone w tzw. strefę kontrolowanego zgniotu. jest to dodatkowy element, który ma przyjąć energię energię uderzenia poprzez wygięcie, co dodatkowo ochroni ramę motocykla przed ewentualnym uszkodzeniem.
Dla dodatkowej ochrony stosuje się też inne elementy ochronne, takie jak np. ślizgacze osi przedniej lub tylnej. Są to elementy podobne do crashpadów, jedynie montuje się je w osiach kół, co zapewnia dodatkową ochronę.

 

Innym rozwązaniem są gmole, inaczej zwane crashbarami. Są to metalowe rury wygięte w odpowiedni sposób, które tworzą swego rodzaju klatkę bezpieczeństwa. Gmole są dość masywne jednak lepiej osłaniają wszystkie elementy motocykla. Stosuje się je zarówno do motocykli szosowych jak i do turystycznych enduro. Są też wersje przeznaczone do motocykli typu chopper/cruiser. Z uwagi na swoją konstrukcję, gmole są dobrym rozwiązaniem dla posiadaczy motocykli marki BMW, silnik w układzie boxer z cylindrami wysuniętymi po obu stronach motocykla jest przez nie doskonale chroniony.

 

Wybór odpowiedniego rozwiązanja jest indywidualną kwestią. Cięższe i bardziej masywne gmole skutecznie "otulają" silnik i inne podzespoły. Lekkie i nierzucające się w oczy crashpady w niektórych sytuacjach sprawdzą się równie dobrze i nie zaburzą linii motocykla.
Odpowiednio dobrane elementy gwarantują właściwą ochronę. Warto sięgać po sprawdzone i przemyslane rozwiązania producentów takich jak: Givi, Womet-Tech, SW-Motech, R&G